zawartość:
strona domowa +
projekty DIY -
mój system +
linki +
inne +
o mnie +
English
|
|
|
|
Wzmacniacz słuchawkowy V.2.1
Wprowadzenie
Jest to moja ostatnia 'skończona' konstrukcja wzmacniacza słuchawkowego.
Zanim do niej doszedłem próbowałem w międzyczasie różnych konfiguracji,
lamp, elementów. 'W boju' poległy różne inne konstrukcje z transformatorem
wyjściowych.
Założenia
Układ bazuje na wcześniejszej konstrukcji z lampa
6n13s na wyjściu.
Jest to klasyczny układ: stopień sterujący stanowi połówka lampy E88CC
(zamiennie mogę zastosować 6n23p-ev, ecc82, 6n6p), stopień wyjściowy to
lampa 6s19p-e. Główny nacisk w tej konstrukcji został położony na dobór
komponentów i wygląd zewnętrzny. Funkcjonalność wzmacniacza jest minimalna,
ma jedno wejście i jedno wyjście, nie stosowałem równoległych wejść.
Po dołożeniu dwóch gniazdek RCA można go bardzo łatwo zmienić w
przedwzmacniacz do sterowania końcówką mocy (np. lampową ;).
Zasilanie jest oparte na zasilaczu z wcześniejszej konstrukcji:
napięcie anodowe: 150V 80mA (niestabilizowane, filtrowane przez układ CLC);
napięcie żarzenia lamp: 6,3V 3,5A -(niestabilizowane, filtrowane przez
układ CLC).
Komponenty
Do obu modułów wzmacniacza i zasilacza używłem dopieranych elementów:
Wzmacniacz
Zastosowane lampy to sterujące E88CC wyjściowe 6s19p-e
Rezystory katodowe stopnia sterującego, grid stoppery i inne - metalizowane HOLCO i Dale
Rezystory anodowe stopnia sterującego, katodowe stopnia wyjściowego - kompozytowe węglowe Allen Bradley (2W)
Potencjometr - Alps 27112 (blue)
Kondensatory wyjściowe - papierowo-olejowe MBG 4uF , Sanyo MV-AX 330uF
Kondensatory elektrolityczne - Panasonic, Philips, Elna. Kondensatory 'blokujące' zasilanie - SCR MKP.
Podstawki do lamp - ceramiczne, srebrzone styki;
Okablowanie: wewnętrzne - drut srebrny w izolacji teflonowej; przewody sygnałowe - Audioquest G-String
Gniazda wejściowe - złocone RCA, wyjściowe - Neutrik.
Zasilacz
Transformator 120V/100mA, 6,3V 5A 50VA wykonany na zamówienie przez Telto.
Napięcie anodowe jest prostowane przez mostek Graetza oparty na diodach
MUR4100E (b. szybkie diody prostownicze) zbocznikowanych kondensatorami MKP
22nF/1200V firmy Siemens, dalej napięcie jest filtrowane na filtrze CLC
typu PI, kondensatory 220uF/400V Rubycon, dławik 15H.Ostatni kondensator
został zbocznikowany kondensatrem MKP (330nF/400V WIMA MKP10) oraz
rezystorem 62k Holco.
Napięcie żarzenia jest prostowane na mostku Graetza, a następnie
filtrowane na układzie CLC (C - 22mF/16V, L - 15zw DNE1, powietrzna na
średnicy 8mm).
Dodatkowo układ zawiera czasowe opóźnienie załączania napięcia
anodowego oparne o NE555.
Budowa
Całość została umieszczona w 25cm odcinku albuminowej kształtki typu C o
szerokości 10cm u wysokości 4cm. Przód i tył zostały wykonane z kształtki
typu L. Do boków zostały dokręcone dębowe woskowane 'boczki'. Spód obudowy
wykonany jest z aluminiowej blachy perforowanej, z której wykonana została
też 'nadbudówka' kryjąca kondensatory wyjściowe. Obudowa została z tyłu
nawiercona tak, aby można ją było łatwo dopasować do funkcji
przedwzmacniacza. Nieużywane otwory na gniazda chinch zostały zatkane
specjalnymi zatyczkami.
środku zastosowałem montaż przestrzenny (z wyjątkiem płytki na której
umieściłem kondensatory napięcia anodowego).
Układ został zlutowany jako tzw dual-mono. Poza jednym wspólnym
kondensatorem na wejściu napięcia anodowego i obwodem żarzenia pozostałe
elemeny są indywidualne dla obu kanałów.
Zasilacz został umieszony w osobnej metalowej obudowie. Całość została
umieszczona na dosyć ciasnej płyce drukowanej. Mostek prostowniczy obwodów
żarzenia został dokręcony do radiatora. Układ opóźnionego załączania
napięcia anodowego jest na małej płytce drukowanej umieszczonej przy płycie
czołowej. Sterowane jest tylko załączenie. Po około 60s od włączenia
automatycznie załącza sie napięcie anodowe.
Oba moduły są połączone kombinowanym przewodem: żarzenie głośnikowym
z OFC 2x 2,5mm^2, anodowe koncentrycznym w izolacji teflonowej.
Kabel jest umieszczony w czarnej plecionej koszulce i zakończony
militarnymi wtykami.
Brzmienie, jakość dźwięku.
W ostatecznym układzie brzmienie jest pełne z dobrze wyartykułowanym basem,
bardzo czystą średnicą i kryształowymi wysokimi tonami.
Wzmacniach charakteryzuje się bardzo dobrym oddawaniem przestrzeni i
'powietrza' słyszanego dookoła instrumentów i wokalistów w nagraniach akustycznych.
Słyszalne są również wszystkie szczegóły zawarte na płytach
(nawet te niezamierzone efekty pominięte przy obróbce płyty jak np szum
pochodzący spoza studia nagraniowego).
|